Uncategorized

JASA AYAH YANG TIDAK TERNILAI

al fatihah terjemahan JASA AYAH YANG TIDAK TERNILAI

Maksud hadith Rasulullah: “Apabila seorang anak Adam meninggal maka terputuslah amalnya kecuali kerana tiga perkara:
1. Sedekah jariyah,
2. Ilmu yang bermanfaat, atau
3. Anak soleh yang mendoakannya”
–HR Muslim

Kematian telah ditentukan waktunya, tidak dapat ditunda atau dipercepat Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.
(QS, Al-Munafiqun, 63:11)

Sesungguh dugaan ini cukup besar untuk seseorang yang bergelar anak.
Apakah aku mampu melalui semua ini…
Ya Allah berikanlah aku kekuatan untuk menghadapi semua ini.

Setiap kali aku merenung kembali masa2 lalu..
Kenangan bersama arwah ayah membuatkan aku betul2 terasa kehilangan
Kehilangan seorang yang benar2 yang aku sayangi…

Inilah ketentuan Ilahi..
Sebagai seorang hamba kita wajib percaya yang kematian itu adalah pasti
Bagaimana dan bila hanya Allah S.W.T yang mengetahui..

Kenangan Terindah Bersama seorang Insan Yang Bergelar Ayah

Masa ayah meninggal, aku rasa separuh jiwa aku pergi… Itula kali pertama aku rasa sedih sgt2 dlm hidup dan banyak air mata aku tumpah meratapi pemergian ayah. Ralat coz banyak lagi rasanya jasa ayah yg tak sempat aku balas.

Hingga ke saat ini, adik boleh tahan airmata dari mengalir bila ada sesiapa menyakiti hati aku, adik tak kisah pun….tapi adik tidak pernah dapat menahan airmata dari mengalir laju setiap kali terkenang dan rindu pada kemesraan & kenangan2 indah bersama ayah. Lama adik ambik masa untuk memahami bahawa tidak semua lelaki dan suami sama seperti ayah. Tempoh masa yang lama itu telah menyedarkan adik bahawa ayah hanya satu antara seribu.
Walaupun 5tahun berlalu, kenangan bersama arwah tetap tidak dapat adik lupakan. Walaupun hadir hanya sesekali dalam mimpi, bila bangun pagi aku berkata dalam diri aku. Itulah mimpi yang paling indah dalam hidup aku. Walau tidak dapat bersama, sekurang2 nya, dapat bertemu melalui mimpi pun sudah mencukupi bagi aku.

doa ibu bapa JASA AYAH YANG TIDAK TERNILAI

Al-fatihan, moga ruh ayah tenang di sana, dengan kebaikan dan jasa yang ayah abadikan sepanjang hayatnya di dunia, adik doakan kebahagiaan milik ayah yang hakiki di alam abadi…sesungguhnya janji Allah itu benar. Amiin.

Satu pesanan untuk kekawan yang masih mempunyai ibu & bapa. Hargailah mereka ketika masih mempunyai peluang.

Coretan Ikhlas dari saya sempena Hari Bapa mengingatkan saya kepada arwah ayah saya Jasmi Bin Mohd Yunus… Adik sangat sangat merindui ayah… maafkan adik ayah.. icon sad JASA AYAH YANG TIDAK TERNILAI

* Lagu : Ayah : Aishah *

About justapip

''Blog Perkongsian Persendirian''

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Top Posts & Pages

Twitter Updates

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

